
Erik Zurvalec
Tesla, donedávna dominujúci hráč na poli elektromobility, čelí v Európe poklesu predaja. V prvých mesiacoch roku 2025 klesli jej predaje medziročne o 43 %, pričom v Nemecku – jednom z najdôležitejších trhov – zaznamenala v februári až 70 % pokles.
Zatiaľ čo v krajinách ako Írsko a Spojené kráľovstvo vidíme mierne nárasty, celkový trend je zrejmý: konkurencia posilňuje a imidž Tesly, ktorý stál na inováciách a priekopníckej pozícii je pod tlakom.
Prečo Tesla stráca dych?
Jedným z dôvodov je polarizujúce vystupovanie Elona Muska. Jeho verejná podpora pravicových politikov, vrátane Donalda Trumpa, odradila mnohých európskych zákazníkov – obzvlášť v krajinách, kde je imidž značky kľúčový, ako napríklad v Nemecku.
Napriek tomu trh s elektromobilmi v Európe ako celok rastie. V januári a februári 2025 sa predaj batériových elektromobilov zvýšil o 28,4 %. To naznačuje, že problém sa týka najmä Tesly ako značky, nie trhu ako takého.
Pre slovenského spotrebiteľa je to príležitosť zorientovať sa v širšej ponuke kvalitných elektromobilov – a predovšetkým zvoliť si riešenia nabíjania, ktoré sú efektívne, spoľahlivé a pripravené na budúcnosť.
Kto profituje z ústupu Tesly?
Volkswagen: Nemecký návrat na výslnie
Volkswagen si upevňuje pozíciu lídra – v januári 2025 bol model ID.4 najpredávanejším elektromobilom v Európe. Ponúka dojazd až 500 km, známy dizajn a konkurencieschopnú cenu.
Vďaka lokálnej výrobe a širokej ponuke EV modelov (ID.3, ID.7) dokázal VW zdvojnásobiť predaj elektromobilov v prvom štvrťroku. To je dôležitý signál aj pre slovenský trh, kde značka tradične patrí medzi najobľúbenejšie.
Renault: Cenovo dostupná revolúcia
Renault stavil na dostupnosť. Nový Renault 5 E-Tech vyrábaný vo Francúzsku a s cenou okolo 25 000 € spája retro dizajn s modernými technológiami.
Získal titul Európske auto roka 2025 a to vďaka strategii, ktorá kombinuje výhodné ceny, flexibilné leasingové ponuky a úspornú výrobu – ideálny elektromobil pre slovenské mestá a menší rozpočet.
Čínske značky: Noví hráči s rastúcim vplyvom
Značky ako BYD a NIO si rýchlo získavajú podiel na trhu. NIO napríklad ponúka jedinečnú možnosť výmeny batérie v swap staniciach – v Európe je ich už 30.
Obmedzenia zo strany EÚ, ako napríklad clá do výšky 35,3 %, však môžu tempo ich rastu spomaliť. Pravdepodobne budú musieť lokalizovať výrobu, čo by mohlo ovplyvniť aj ich pôsobenie na Slovensku.
BMW a Polestar: Prémiové značky
BMW i4 s dojazdom 590 km a rozsiahla predajná sieť umožnili tejto nemeckej značke zvýšiť predaj EV o 64 %. Zároveň dokáže osloviť slovenských zákazníkov, ktorí hľadajú špičkový komfort a dôveryhodnú značku.
Polestar – odnož Volva – rastie vďaka minimalizmu, škandinávskej kvalite a neutrálnemu imidžu. V roku 2025 zvýšila globálny predaj o 76 %.
Prečo konkurencia víťazí?
Úspech konkurentov nie je len dôsledkom oslabenia Tesly. Dôležitú úlohu zohráva lokálna výroba, diverzita modelov a jasné geopolitické zaradenie.
Zatiaľ čo Tesla ponúka len obmedzené množstvo modelov (Model 3 a Y), konkurenti pokrývajú široké spektrum – od mestských hatchbackov po prémiové SUV. Navyše, lokálne značky ťažia z dôvery vybudovanej desaťročiami a môžu sa opierať o dotácie EÚ.
Dôležitý je aj spoločenský imidž. Podľa prieskumu portálu T-Online by si až 94 % opýtaných Nemcov Teslu nekúpilo – dôvodom sú vyjadrenia Elona Muska. V Holandsku zas tretina vlastníkov Tesly zvažuje predaj z dôvodu „hanby“.
Cenová dostupnosť je rozhodujúca
Od Renaultu 5 až po BMW i4 – elektromobily dnes pokrývajú všetky cenové segmenty. Tesla pritom stále nemá skutočne cenovo dostupný model. A podľa Reuters sa aj plánovaný „lacný Model Y“ oneskorí.
V čase, keď sa kúpyschopnosť európskych domácností podľa McKinseyho nepredpokladá zlepšiť do roku 2030, budú práve cenovo dostupné modely a efektívne nabíjacie riešenia kľúčom k úspechu.
Tesla: Nie je koniec, ale tlak rastie
Tesla stále vedie v oblasti softvéru a nabíjacej infraštruktúry – jej aktualizácie na diaľku, infotainment a sieť Superchargerov sú etalónom. Nový Model Y „Project Juniper“ má ambíciu zastaviť pokles.
Avšak udržať si pozíciu bude vyžadovať viac než len hardvér – dôležitá bude adaptabilita, lokalizácia a schopnosť reagovať na meniace sa potreby európskeho zákazníka