Tesla stráca pôdu pod nohami v Európe
Image for Tesla stráca pôdu pod nohami v Európe
by
Erik Zurvalec
- 5/12/2025
Tesla stráca pôdu pod nohami v Európe

Tesla, donedávna dominujúci hráč na poli elektromobility, čelí v Európe poklesu predaja. V prvých mesiacoch roku 2025 klesli jej predaje medziročne o 43 %, pričom v Nemecku – jednom z najdôležitejších trhov – zaznamenala v februári až 70 % pokles.


Zatiaľ čo v krajinách ako Írsko a Spojené kráľovstvo vidíme mierne nárasty, celkový trend je zrejmý: konkurencia posilňuje a imidž Tesly, ktorý stál na inováciách a priekopníckej pozícii je pod tlakom.


Prečo Tesla stráca dych?


Jedným z dôvodov je polarizujúce vystupovanie Elona Muska. Jeho verejná podpora pravicových politikov, vrátane Donalda Trumpa, odradila mnohých európskych zákazníkov – obzvlášť v krajinách, kde je imidž značky kľúčový, ako napríklad v Nemecku.


Napriek tomu trh s elektromobilmi v Európe ako celok rastie. V januári a februári 2025 sa predaj batériových elektromobilov zvýšil o 28,4 %. To naznačuje, že problém sa týka najmä Tesly ako značky, nie trhu ako takého.


Pre slovenského spotrebiteľa je to príležitosť zorientovať sa v širšej ponuke kvalitných elektromobilov – a predovšetkým zvoliť si riešenia nabíjania, ktoré sú efektívne, spoľahlivé a pripravené na budúcnosť.


Kto profituje z ústupu Tesly?


Volkswagen: Nemecký návrat na výslnie


Volkswagen si upevňuje pozíciu lídra – v januári 2025 bol model ID.4 najpredávanejším elektromobilom v Európe. Ponúka dojazd až 500 km, známy dizajn a konkurencieschopnú cenu.


Vďaka lokálnej výrobe a širokej ponuke EV modelov (ID.3, ID.7) dokázal VW zdvojnásobiť predaj elektromobilov v prvom štvrťroku. To je dôležitý signál aj pre slovenský trh, kde značka tradične patrí medzi najobľúbenejšie.


Renault: Cenovo dostupná revolúcia


Renault stavil na dostupnosť. Nový Renault 5 E-Tech vyrábaný vo Francúzsku a s cenou okolo 25 000 € spája retro dizajn s modernými technológiami.


Získal titul Európske auto roka 2025 a to vďaka strategii, ktorá kombinuje výhodné ceny, flexibilné leasingové ponuky a úspornú výrobu – ideálny elektromobil pre slovenské mestá a menší rozpočet.


Čínske značky: Noví hráči s rastúcim vplyvom


Značky ako BYD a NIO si rýchlo získavajú podiel na trhu. NIO napríklad ponúka jedinečnú možnosť výmeny batérie v swap staniciach – v Európe je ich už 30.


Obmedzenia zo strany EÚ, ako napríklad clá do výšky 35,3 %, však môžu tempo ich rastu spomaliť. Pravdepodobne budú musieť lokalizovať výrobu, čo by mohlo ovplyvniť aj ich pôsobenie na Slovensku.


BMW a Polestar: Prémiové značky


BMW i4 s dojazdom 590 km a rozsiahla predajná sieť umožnili tejto nemeckej značke zvýšiť predaj EV o 64 %. Zároveň dokáže osloviť slovenských zákazníkov, ktorí hľadajú špičkový komfort a dôveryhodnú značku.


Polestar – odnož Volva – rastie vďaka minimalizmu, škandinávskej kvalite a neutrálnemu imidžu. V roku 2025 zvýšila globálny predaj o 76 %.


Prečo konkurencia víťazí?


Úspech konkurentov nie je len dôsledkom oslabenia Tesly. Dôležitú úlohu zohráva lokálna výroba, diverzita modelov a jasné geopolitické zaradenie.


Zatiaľ čo Tesla ponúka len obmedzené množstvo modelov (Model 3 a Y), konkurenti pokrývajú široké spektrum – od mestských hatchbackov po prémiové SUV. Navyše, lokálne značky ťažia z dôvery vybudovanej desaťročiami a môžu sa opierať o dotácie EÚ.


Dôležitý je aj spoločenský imidž. Podľa prieskumu portálu T-Online by si až 94 % opýtaných Nemcov Teslu nekúpilo – dôvodom sú vyjadrenia Elona Muska. V Holandsku zas tretina vlastníkov Tesly zvažuje predaj z dôvodu „hanby“.


Cenová dostupnosť je rozhodujúca


Od Renaultu 5 až po BMW i4 – elektromobily dnes pokrývajú všetky cenové segmenty. Tesla pritom stále nemá skutočne cenovo dostupný model. A podľa Reuters sa aj plánovaný „lacný Model Y“ oneskorí.


V čase, keď sa kúpyschopnosť európskych domácností podľa McKinseyho nepredpokladá zlepšiť do roku 2030, budú práve cenovo dostupné modely a efektívne nabíjacie riešenia kľúčom k úspechu.


Tesla: Nie je koniec, ale tlak rastie


Tesla stále vedie v oblasti softvéru a nabíjacej infraštruktúry – jej aktualizácie na diaľku, infotainment a sieť Superchargerov sú etalónom. Nový Model Y „Project Juniper“ má ambíciu zastaviť pokles.


Avšak udržať si pozíciu bude vyžadovať viac než len hardvér – dôležitá bude adaptabilita, lokalizácia a schopnosť reagovať na meniace sa potreby európskeho zákazníka

Tags: